Leerplezier groeit op OBS De Ontdekking dankzij Tijd voor Toekomst

Sinds februari is OBS De Ontdekking in Hoogezand druk bezig met het Tijd voor Toekomst programma, en nu, nog geen vier maanden later hebben ze al veel bereikt. Zo zijn de eerste Verrijkte Schooldagen al geweest én is er een moestuin achter de school aangelegd. “Er is volop enthousiasme vanuit de kinderen en ouders voor de Verrijkte Schooldagen. In mum van tijd zaten alle extra lessen vol”, vertelt Jacquelien Doornbosch, juf en schoolcoördinator van Tijd voor Toekomst op De Ontdekking, trots.

Ondertussen wordt er rondom juf Jacquelien druk gewerkt aan de moestuin door de kinderen van groep één en twee. “We planten vandaag samen met de kleuters stokbonen en we gaan wortelen inzaaien. Zo leren de kinderen niet alleen waar ons eten vandaan komt, maar ook hoe leuk het is om in de natuur bezig te zijn”, vertelt gastdocent Leila, van het voedselpark in Slochteren. 

Vieze handen 

En naast dat ze ervan leren, vinden de jonge tuinders het vooral heel leuk om met hun handen in de modder te wroeten. “Ik vind plantjes poten veel leuker dan taal”, lacht Reyxion (5). “En ook veel leuker dan rekenen. Want hier krijg je vieze handen”, lacht Khloé (6). 

Ook Tim (5) is helemaal in zijn nopjes. “Ik help thuis ook altijd in de tuin, maar plantjes planten heb ik zelf nog nooit gedaan. Dat doet mama altijd.” Na een uurtje hard werken zijn alle plantjes in de moestuin gezet en gaan de kleuters trots terug naar de klas. De rest van de dag volgen ze weer hun reguliere lessen van de basisvakken. 

Voor, tijdens en na schooltijd

Juf Jacquelien vertelt over Tijd voor Toekomst, wat onderdeel is van het lokale programmaplan Hart voor Midden-Groningen. 

Zowel voor, na als tijdens de schooldag willen we de Verrijkte Schooldag zoveel mogelijk implementeren. We zijn pas net begonnen, maar het begint al aardig vorm te krijgen. We experimenteren nu eerst met drie verschillende thema’s: gym, science en de schooltuin. In de toekomst gaan we dit steeds verder uitbreiden. Echt geweldig dat we dankzij het geld van Tijd voor Toekomst zoveel meer kunnen aanbieden aan de kinderen. Dat helpt echt bij de ontwikkeling en het verbreden van hun wereld.

Juf Jacquelien

Labjas

Om half drie, na de reguliere schooldag, is de bovenbouw aan de beurt. De kinderen die zich hebben ingeschreven voor de Verrijkte Schooldag krijgen straks een lesje ‘science’. De les gaat over statische elektriciteit: wat is dat eigenlijk en hoe werkt het? Al snel wordt de interesse bij de kinderen gewekt als gastdocent ‘professor’ Ella in haar labjas binnenkomt en allerlei apparatuur klaarzet. Vooral de echograaf die ze uit haar koffer haalt zorgt ervoor dat de leerlingen enthousiast beginnen te speculeren over wat er straks gaat gebeuren. 

Wow, zo cool

Gedurende les luisteren de kinderen ademloos. Woorden als ‘wow’, ‘hoe kan dat’ of ‘cool’ klinken door het lokaal en ze staan te popelen om zelf proefjes te doen. De groep is al helemaal onder de indruk wanneer Anastasia (9) als eerste haar handen op de echograaf legt en haar haren omhoog gaan staan. 
 

Het was zo’n raar gevoel dat mijn haren omhooggingen. En toen ik losliet tintelde het een beetje in mijn handen”, glundert Anastasia achteraf. Ook Sama (13) is onder de indruk van alle proefjes en ze denkt dat dit in de toekomst voor haar nog wel van pas kan komen. “Later wil ik rechter of business woman worden. Ik wil misschien een eigen make-up lijn starten, dan zijn die proefjes best handig!

Anastasia

Tijd zat

Ook Dyllan (9) doet fanatiek mee tijdens de les en is blij met Tijd voor Toekomst. “Nu leer ik over elektriciteit en afgelopen maandag had ik al een extra gymles. Dat was ook heel leuk”, vertelt hij enthousiast. En of hij het erg vindt dat hij hierdoor langer op school zit? “Nee, helemaal niet. Ik ben nog maar een kind, dus heb tijd zat. Anders zou ik toch alleen maar met mijn hut bezig zijn”, vult hij dapper aan. 

En dat motto geldt voor alle kinderen die zich hebben opgegeven. “Ik vind het juist heel leuk dat ik meer op school ben. Hier kan ik lekker rennen en ben ik met mijn vrienden. Ik vind het juist heel leuk dat onze school meedoet aan Tijd voor Toekomst”, besluit Ashot (11). 
 

Dit is een ‘Hart voor Midden-Groningen’ project

Het project Tijd voor Toekomst is een van de 21 projecten van het lokale programma Hart voor Midden-Groningen (Nationaal Programma Groningen). Een belangrijk doel van het Nationaal Programma Groningen is om de leefbaarheid van álle Groningers te verbeteren. Met de projecten van Hart voor Midden-Groningen werken we aan een goede toekomst van iedere inwoner in de gemeente Midden-Groningen.